Wednesday, February 8, 2012

Mini Cerpen - Oh... Cuti (2)

Azrul meletakkan silanya dekat benar dengan emaknya yang sedang berbaring mengiring. Mak Chah menggerakkan sedikit kepalanya memerhati Azrul yang baru duduk itu. Kepala Mak Chah di atas bantal hijau berbunga kuning. “Mak pening atau sakit kepala?” Tangan kanan Azrul memegang kepala Mak Chah dekat dengan telinga dan menekan perlahan-lahan sambil menggerakkan jari ke arah belakang telinga. “Tak pening tapi rasa tak sedap saja.” “Demam?” “Tak lah.” “Kalau demam, Rul nak ambik ubat yang ada tu…” Tangannya bergerak ke tengah kepala Mak Chah. Dipicitnya perlahan-lahan turun ke bahagian tengkuk. “Sakit?” “Tak,” balas Mak Chah.
“Mak bawa le berehat. Jangan nak ke sawah saja. Sekarang ni kan panas terik.” Nasihat daripada seorang anak. Sebenar tidak sesuai sebagai nasihat tetapi lebih kepada peringatan. Mak Chah lebih tahu berbanding Azrul. Namun, niat Azrul murni kerana mengingatkan emaknya. “Rul.” “Ya mak,” sahut Azrul dan tangannya berhenti seketika daripada memicit kepada Mak Chah. “Ada tak Rul sembunyikan apa-apa daripada mak?” Azrul terdiam. Cuba memikirkan perkara yang dimaksudkan. Mencari sekiranya ada perbuatan yang boleh disampaikan oleh orang lain kepada emaknya. Serasanya tidak ada. “Sembunyi apanya, mak. Rul rasa-rasa tak ada apa-apa.”
Mak Chah bangun dari baringnya dan duduk bersimpuh. Azrul mengemaskan silanya. “Mak jaga Rul baru ini atau dah lama?” “Mengapa mak? Pelik saja bunyinya.” Mak Chah tersenyum. Menatap anak lelakinya itu dalam-dalam. “Mak tengok Rul dalam seminggu dua ini banyak diam. Macam tak cergas dan tak seperti sebelum ni.” “Mak, Rul rasa macam biasa saja.” “Itu kata Rul. Ini mak, mak yang menjaga Rul sejak kecil lagi. Kata orang sekilas ikan di air ….” “…sudah tahu jantan betinanya,” sampuk Azrul dan diikuti ketawa kecil antara dua beranak itu.
“Cerita le dangan mak, atau Rul tak sihat?” Azrul diam. Ungkapan yang ada di benaknya berpintal-pintal menjadi kusut untuk dilepaskan. Ketika dipanggil tadi pun Azrul sudah memikirkan cara yang paling baik untuk memberitahu kepada emaknya tentang pembedahan itu. Masih menimbang untuk memberitahu, malam ini atau esok-esok. “Atau pun putus cinta?” “Mak, ke situ pula. Cerita tu, ada edisi khas nanti.” “Rul, mana ada emak yang gembira bila tengok anaknya seperti susah hati atau tak sihat. Cuba Rul cakap.” “Memang betul, yang emak cakap tu, Rul setuju.” “Kalau setuju bagi tau mak, Rul ada masalah?”
Azrul menggaru-garu kepalanya yang tidak gatal. Rambut hitamnya masih lebat dan tersikat rapi. “Mak, siang tadi Rul pergi jumpa doktor.” “Hah… mengapa?” Riak cemas mula menguasai Mak Chah. “Mak, tenang dulu. Itu yang Rul tak nak mula. Mak janji jangan cemas dan susah hati. Boleh?” Mak Chah kembali merenung muka anak lelakinya itu. Penuh tanda tanya. “Hah.. apanya Rul?” “Mak, gini. Rul pergi jumpa doktor tadi, doktor kata tak serius tapi tak ada ubat mak.” “Sakit apa tak ada ubat. Yang tak ada ubat ni mati saja…” “Mak, Rul perlu dibedah baru boleh sembuh.” “Kalau tak bedah?” “Tak boleh juga, mesti bedah.” Mak Chah merenung wajah anaknya dalam-dalam. Riak terkejut tergambar jelas. “Haa… tengok. Kalaulah mak tak tanya, tentu Rul tak bagi tau mak. Mak nampak Rul sehari dua ni pun tak secergas hari-hari dulu. Kebun pun dah banyak hari tak pergikan?” “Ya mak, tapi tak sempat bukannya apa-apa.”
“Mak masih ingat lagi, dulu masa Rul bedah perut dulu, seorang diri saja. Tak bagi tau mak dengan ayah pun waktu itu. Tau-tau kawan universiti yang hantar balik ke rumah. Jangan le buat lagi macam tu… mak ayah risau tau tak?” “Mak, Rul sayang mak, tu yang tak mau bagi tau.” “Rul, anak mak. Orang tua-tua tak kata sayang kalau macam tu. Orang tua-tua kata membelakangkan orang tua. Kalau jadi apa-apa macam mana? Tak kesian pada emak dengan ayah.” “Rul minta maaf mak. Rul tak nak susahkan mak ayah pada waktu tu. Lagi pun jauh. Jadi kawan-kawan universiti Rul yang tengok-tengok Rul. Baik mereka tu…”
Mak Chah memegang pipi Azrul dengan kedua-dua tapak tangannya. Kemudian menarik turun kedua-dua tapak tangan itu sampai ke dagu dan tersentuh janggut nipis anaknya. “Mak sayang Rul. Jaga diri baik-baik, kesihatan Rul juga kena jaga.” Mak Chah tersenyum lagi. Di matanya bersinar kaca air jernih yang bertakung. “Rul juga sayang mak. Rul janji tak akan buat mak risau lagi.” Bersama ungkapan itu juga, Azrul memegang tangan emaknya dan diangkat merapati mulutnya. Dicium lama belakang tangan Mak Chah. Mak Chah menggosok perlahan-lahan kepala Azrul. Sesungguhnya, kerisauan seorang emak tetap bersarang biarpun anaknya menjelaskan yang sakitnya hanya sedikit. Mak Chah tidak mahu memikirkan perkara yang buruk terhadap Azrul. Sehingga kini, Azrullah harapannya. Memang ajal maut ditentu Yang Maha Esa, namun diharapkan bukan masa ini. Cuma persoalannya, sampai bila Azrul sanggup bertahan?

No comments:

Insan Kerdil

Tahun baru menjelma lagi bermakna usia kita makin berkurangan, selangkah lagi kita menghampiri perkuburan. Tuntutan dalam kehidupan perlu dipenuhi sebaik mungkin. Pada masa yang sama kita tidak perlu lupa yang usia kian dimamah waktu yang tidak menunggu sesiapa. Dalam mengejar kehidupan dunia sesekali kita terlupa yang kita ini insan kerdil apatah lagi ada waktu-waktunya kita didakap rasa ego yang meninggi. Itulah insan. Penuh dengan kelemahan dan sentiasa perlu didik hatinya dengan menggunakan akal dan iman untuk kembali kepada asal manusiawi.
Manusia merupakan sebaik-baik kejadian tetapi manusia juga boleh menjadi seburuk-buruk kejadian akibat daripada tingkah laku, sikap, dan perbuatan terhadap orang lain. Tidak ada manusia dalam kelompok haiwan tetapi terdapatnya haiwan dalam kelompok manusia. Renung-renungkanlah agar mendatang manfaat kepada kita. Oleh itu dalam usia yang terbatas ini, terasa usia yang dimiliki tidak sepanjang mana untuk mencari bekal bagi menghadapi pelayaran yang cukup panjang nanti.
Perjalanan yang jauh dengan bekal yang sedikit sudah tentu mengundang sengsara yang berpanjangan, apatah lagi dalam hidup ini kita tidak mencari bekal yang banyak hanya dengan alasan sibuk dan terlalu sibuk (barangkali aku juga). Oleh itu marilah kita sama-sama mengingati Allah dan berusaha untuk menjadi sebaik-baik hamba dengan usia yang ada, Insya-Allah.

Ciptaan Agung

Ciptaan Agung
Keindahan alam dan kekuasaan Yang Maha Esa - Senja di Langkawi

Musim Sekolah

Kunjungan tahun baru biasanya menjadikan ibu bapa sibuk bersiap sedia untuk menyediakan kelengkapan persekolahan anak-anak. Dalam menghadapi keadaan ekonomi yang tidak menentu, semestinya ibu bapa menghadapi tekanan kewangan apatah lagi bagi golongan yang tidak mempunyai pendapatan tetap. Tuntutan itu menjadikan ibu bapa terpaksa berkorban dan bekerja keras untuk memenuhi keperluan anak-anak. Barangkali bagi yang kurang berada mengharapkan anak-anak mengerti agar dapat menghargai pengorbanan ibu bapa dan yang benar-benar mampu diberikan ialah pelajaran untuk menjamin masa depan. Oleh itu anak-anak perlu insaf agar tidak mengsia-siakan pengorbanan ibu bapa.
Dalam menghitung perbelanjaan persekolahan anak-anak, ibu dan ayah akan melakukan apa-apa sahaja asalkan kelengkapan anak-anak dapat disediakan. Mak ayah yang mempunyai bilangan zuriat yang ramai semestinya terpaksa menanggung lebih jumlah perbelanjaan yang diperlukan. Bayangkan sekiranya mempunyai 7 atau 8 atau 9 orang anak, dan paling kurang 5 atau 6 anak sudah bersekolah. Dianggarkan seorang anak akan menggunakan perbelajaan untuk baju, seluar, stokin, kasut, beg, buku, dan bayaran tambahan persekolahan (dulu yuran, sekarang ni ubah nama saja, konsepnya sama) dalam lingkungan RM300. Banyak yang perlu disediakan apabila musim persekolahan bermula.

Alam untuk direnung

Alam untuk direnung
Hidup memerlukan renungan