Thursday, February 2, 2012

Mini Cerpen - Lewat

Beberapa orang pengawas yang bertugas berdiri di hadapan pintu pagar. Menahan dan mencatat nama pelajar yang datang lewat. Zia bersama rakan-rakan yang lain bertugas pada minggu ini. Memakai blazer biru dan bertali leher. Tudung biru dimasukkan ke dalam baju. Kemas. Comel dan menawan. Dua orang pelajar bermotosikal melewati pintu pagar. Zia menahan. “Nama?” Dua orang pelajar itu tidak menjawab. Mereka turun dari motosikal dan menanggalkan topi keledar. “Nama?” sekali lagi Zia mengulangi soalannya. Mereka berdua berpandangan dan tersenyum. Mengundang rasa geram di hati Zia.
“Azrul Danial Dahlan.” “Seorang lagi?” “Zainal Abidin Zainon.” Salah seorang rakan Zia mencatat nama mereka berdua. Zia memandang kepada rakannya dan apabila siap mencatat nama, Zia kembali memandang ke arah Azrul dan Zainal. “Alasan lewat?” Mereka berdua diam. Memandang antara satu sama lain seakan-akan mencari alasan datang lewat ke sekolah. “Cepatlah, sebab datang lewat ni. Saya nak catat alasan awak,” jelas Zia.
“Sebab saya suka awak!” Ringkas daripada Azrul. Dia tidak lagi senyum-senyum tapi nampak serius. Muka Zia merah padam. Hati Zia yang geram tadi bertukar terbakar. Bukan jawapan itu yang dia mahu. Rakan-rakan Zia juga seakan seperti Zia, ada sedikit rasa marah.
“Awak jangan main-main. Saya tanya serius ni!” “Saya pun serius, saya suka awak sebab itu saya datang lambat.” “Menyampah!” Getus Zia semakin terbakar hatinya. “Cepatlah, kami nak tulis ni,” desak Zia lagi. “Kan saya dah bagi jawapan.” “Jawapan itu tak boleh diterima dan tak menjawab soalan.” “Itu alasan saya. Mana ada alasan yang betul atau salah. Tulis sudahlah.” Jawapan Azrul terus mengundang panas di hati Zia. “Awak jangan main-main, cakap la alasan awak,” Zia separuh memujuk walaupun hatinya geram. “Awak tulislah tayar pancit,” sambung Zainal yang sedar Zia dan rakan-rakannya seakan hendak marah. Seketika Zia memandang ke arah padang bola dan waktu itu juga muncul Cikgu Zul.
“Ni pasal apa lambat?” suara kuat Cikgu Zul dari jauh. Azrul dan Zainal memandang sesama sendiri. Zia masih memandang mereka berdua dengan rasa geram. Dalam hatinya berasa puas sebaik Cikgu Zul muncul. “Haa… cakap la… kata awak suka saya,” balas Zia kepada Azrul yang terdiam. Azrul memandang Zia dengan jelingan tajam. “Baik, ini masa awak, nanti masa aku akan tiba,” Azrul berkata-kata di dalam hati.
“Dua-dua tolak motor keliling padang,” arah Cikgu Zul kepada Azrul dan Zainal. Zia menghadiahkan senyuman manis tanda puas buat Azrul dan Zainal. Sambil berlalu Azrul bersuara, “Saya datang lambat sebab saya suka awak. Jadi, saya boleh jumpa awak setiap kali awak bertugas. Jumpa lagi!” Suaranya perlahan agar tidak didengari Cikgu Zul. Kedua-duanya berlalu sambil menolak motosikal ke arah padang.

No comments:

Insan Kerdil

Tahun baru menjelma lagi bermakna usia kita makin berkurangan, selangkah lagi kita menghampiri perkuburan. Tuntutan dalam kehidupan perlu dipenuhi sebaik mungkin. Pada masa yang sama kita tidak perlu lupa yang usia kian dimamah waktu yang tidak menunggu sesiapa. Dalam mengejar kehidupan dunia sesekali kita terlupa yang kita ini insan kerdil apatah lagi ada waktu-waktunya kita didakap rasa ego yang meninggi. Itulah insan. Penuh dengan kelemahan dan sentiasa perlu didik hatinya dengan menggunakan akal dan iman untuk kembali kepada asal manusiawi.
Manusia merupakan sebaik-baik kejadian tetapi manusia juga boleh menjadi seburuk-buruk kejadian akibat daripada tingkah laku, sikap, dan perbuatan terhadap orang lain. Tidak ada manusia dalam kelompok haiwan tetapi terdapatnya haiwan dalam kelompok manusia. Renung-renungkanlah agar mendatang manfaat kepada kita. Oleh itu dalam usia yang terbatas ini, terasa usia yang dimiliki tidak sepanjang mana untuk mencari bekal bagi menghadapi pelayaran yang cukup panjang nanti.
Perjalanan yang jauh dengan bekal yang sedikit sudah tentu mengundang sengsara yang berpanjangan, apatah lagi dalam hidup ini kita tidak mencari bekal yang banyak hanya dengan alasan sibuk dan terlalu sibuk (barangkali aku juga). Oleh itu marilah kita sama-sama mengingati Allah dan berusaha untuk menjadi sebaik-baik hamba dengan usia yang ada, Insya-Allah.

Ciptaan Agung

Ciptaan Agung
Keindahan alam dan kekuasaan Yang Maha Esa - Senja di Langkawi

Musim Sekolah

Kunjungan tahun baru biasanya menjadikan ibu bapa sibuk bersiap sedia untuk menyediakan kelengkapan persekolahan anak-anak. Dalam menghadapi keadaan ekonomi yang tidak menentu, semestinya ibu bapa menghadapi tekanan kewangan apatah lagi bagi golongan yang tidak mempunyai pendapatan tetap. Tuntutan itu menjadikan ibu bapa terpaksa berkorban dan bekerja keras untuk memenuhi keperluan anak-anak. Barangkali bagi yang kurang berada mengharapkan anak-anak mengerti agar dapat menghargai pengorbanan ibu bapa dan yang benar-benar mampu diberikan ialah pelajaran untuk menjamin masa depan. Oleh itu anak-anak perlu insaf agar tidak mengsia-siakan pengorbanan ibu bapa.
Dalam menghitung perbelanjaan persekolahan anak-anak, ibu dan ayah akan melakukan apa-apa sahaja asalkan kelengkapan anak-anak dapat disediakan. Mak ayah yang mempunyai bilangan zuriat yang ramai semestinya terpaksa menanggung lebih jumlah perbelanjaan yang diperlukan. Bayangkan sekiranya mempunyai 7 atau 8 atau 9 orang anak, dan paling kurang 5 atau 6 anak sudah bersekolah. Dianggarkan seorang anak akan menggunakan perbelajaan untuk baju, seluar, stokin, kasut, beg, buku, dan bayaran tambahan persekolahan (dulu yuran, sekarang ni ubah nama saja, konsepnya sama) dalam lingkungan RM300. Banyak yang perlu disediakan apabila musim persekolahan bermula.

Alam untuk direnung

Alam untuk direnung
Hidup memerlukan renungan