Tuesday, February 7, 2012

Mini Cerpen - Oh... Cuti

Azrul menguakkan jendela rumahnya. Angin malam menerpa masuk tanpa diundang. Membelai mukanya dengan usapan manja. Terasa sejuk menyusup dari atas kulit menyelinap ke ruang roma dan sampai ke saraf untuk terus menghantar maklumat ke otak. Mukanya terasa sejuk. Di hadapannya berdiri gagah pohon-pohon kelapa. Daunnya dan pelepah meliuk-liuk disapa angin malam. Di celah-celah pelapah itu terang sang purnama. Azrul tersenyum sendirian. Bulan yang satu, masih di situ. Hatinya kembali kepada seseorang.
“Awak, maafkan saya. Apa lagi yang saya mampu katakan. Bukan niat untuk mengguris apatah lagi melukakan. Saat ini, saya mengharapkan yang awak juga melihat bulan yang satu,” monolog itu terbit bersama bersinarnya bulan di celah-celah pelepah kelapa itu. Azrul menikmati keindahan malam itu. Nyaman dan sekali sekala diganggu ngauman enjin motosikal anak remaja yang memecut di jalan kampung. Angin terus bertiup perlahan-lahan. Terdengar juga rengekan nakal nyamuk di telinga kiri dan kanan. Tangan kanannya mengibas-ngibas di telinga kiri dan kanan, menghalau nyamuk nakal itu.
Sesungguhnya, Azrul masih dihambat rasa bersalah kerana gagal menunaikan sesuatu. Cuti kali ini memang menjadikan benar-benar dihambat rasa bersalah. Tambahan pula cuti yang panjang. Bermula dengan cuti hujung minggu, bersambung dengan Maulidur Rasul, dan Thaipusam sekali gus. Panjangnya bagi orang seperti Azrul yang menanti hari bekerja. Mengapa? Azrul sahaja yang ada jawapannya. Jiwanya masih mengharapkan agar buah hatinya benar-benar mengerti. Dia membaringkan diri di atas katil bujang itu dan jelas melihat sang bulan di angkasa. Cerah bertemankan bintang.
Sejenak, Azrul memejamkan mata dan mengenang peristiwa petang semalam sewaktu dalam perjalanan ke pekan. Takdirnya sudah begitu. Dalam deretan kereta yang panjang, Azrul terleka seketika memerhati kereta di hadapannya membelok. Tanpa disedari kereta di hadapan yang satu lagi berhenti kerana lampu isyarat merah. Sesedarnya, kereta itu benar-benar di hadapannya. Antara membrek atau membelok, Azrul membelok sedikit. Mampu dielak kereta itu walaupun keretanya agak ke tengah jalan. Syukur, selamat. Pada masa yang sama, bunyi brek yang panjang kedengaran. Azrul melihat cermin pandang belakang, sebuah Waja menuju laju ke arah keretanya dan gedegum… keretanya tersorong ke depan.
Azrul menghela nafas panjang. Memberi isyarat ke kiri dan turun dari kereta. Tuan punya kereta yang melanggar belakang kereta Azrul pun turut turun sama. Azrul menghulur tangan untuk bersalam. “Oh, encik sikit saja ni, tak teruk pun. Saya yang teruk. Tengok, plat nombor dan lampu saya pecah. Belakang kereta encik calar sikit saja.” Azrul diam. Memerhati sahaja pemandu yang boleh dipanggil dengan pangkat abang. “Kira selesai lah,“ kata pemandu itu lagi. “Bukan kira calar sikit atau pecah, bang. Abang cuai (walaupun aku juga hampir melanggar kereta hadapan). Kalaulah luruh bumper belakang ini, macam mana? Itu bumper ok lagi, kalau cedera, apa pula abang nak kata? Boleh abang kata sikit saja ni, baru terkoyak kulit kepala, tak pecah tempurung kepala lagi. Atau patah sikit saja ni tak putus terus. Boleh kata macam tu?”Azrul diam, pemandu itu juga diam. “Kita selesai di sini saja ya, encik?” Sebenarnya, Azrul menanti ucapan maaf daripada pemandu itu. Sudahnya, ucapan maaf dan terima kasih tidak terucap juga. Naik kereta dan berlalu. Benarlah dalam dunia teknologi ini, nipisnya nilai kemanusiaan, dan tebalnya nilai keegoan. Sukarkah mengucapkan maaf dan terima kasih? Azrul mengetap bibir. Tangan kanannya menampar pipi kiri untuk membunuh nyamuk yang mahu mencuri darahnya. Mata dibuka dan bulan sudah berubah tempat letaknya, sikit ke barat. Hatinya berbicara lagi, “Awak, maaf saya tetap mengingati awak.” Angin malam terus-terusan menghembus. Nyamuk juga tidak malu-malu mahu mencuri darahnya.
Azrul bangun dan duduk mendakap lutut, namun matanya tetap pada sang bulan. Cantik dan menawan. Laut fikirnya memikirkan ungkapan doktor petang tadi. Selepas melakukan pemeriksaan, Azrul kembali duduk di kerusi sisi sebelah kanan doktor itu. Doktor menarik fail yang berkulit kuning, membuka dan melukis sesuatu berpandukan gambar ultrasound yang dicetak keluar. “Encik, ini masalah biasa yang boleh berlaku tapi jarang sangat. Encik sakit?” “Sakit tu tidak sangat tapi tidak selesa. Kadang-kadang sakit, kadang-kadang rasa sangat tidak selesa.” Doktor itu tersenyum mesra dan menyatakan istilah yang Azrul sendiri tidak mampu mengingatnya. Pastinya, penerangan doktor sikit meresahkan. “Doktor, apa alternatif yang saya ada?” Doktor tersenyum lagi dan penuh yakin. “Tidak ada alternatif lain, kecuali operation.” “Ubat?” “Pun tak ada.” Azrul diam. Memandang doktor dengan penuh harapan. Disandarkan badan ke kerusi yang berwarna oren itu. Dan cuba mengukir senyum tapi sangat tawar.
“Doktor.” “Ya.” “Kebarangkalian risiko yang mungkin saya hadapi?” “Sangat kurang.” “Saya nak pastikan risiko sekiranya saya menjalani pembedahan.” “Encik, saya yakin sangat kurang. Jangan risau.” Azrul cuba untuk senyum lagi, masih gagal. “Encik balik dulu, cari masa yang sesuai dan datang semula jumpa saya,” terang doktor itu. Azrul bangun sambil mengucapkan terima kasih dan bersalam dengan doktor itu. Sewaktu melangkah keluar dari bilik doktor itu, Azrul memikirkan cara-cara untuk memberitahu emaknya. Bagaimanakah cara yang terbaik, agar emaknya tidak terkejut atau risau dengan keadaannya. Angin malam masih menyapanya.
“Azrul, Azrul.” “Ya mak.” “Turun sini picit kepala mak.” “Kejap mak, nak tutup tingkap.” Azrul bingkas bangun. Memerhati bulan yang satu kemudian menutup jendela yang terkuak itu. Membetulkan kain pelekatnya dan turun sambil memikirkan cara-cara untuk memberitahu emaknya. Sekarang atau esok-esok. Cutinya berakhir malam ini dan esok akan meneruskan rutin kerja. Akan bertandangkah yang dinanti-nanti?

No comments:

Insan Kerdil

Tahun baru menjelma lagi bermakna usia kita makin berkurangan, selangkah lagi kita menghampiri perkuburan. Tuntutan dalam kehidupan perlu dipenuhi sebaik mungkin. Pada masa yang sama kita tidak perlu lupa yang usia kian dimamah waktu yang tidak menunggu sesiapa. Dalam mengejar kehidupan dunia sesekali kita terlupa yang kita ini insan kerdil apatah lagi ada waktu-waktunya kita didakap rasa ego yang meninggi. Itulah insan. Penuh dengan kelemahan dan sentiasa perlu didik hatinya dengan menggunakan akal dan iman untuk kembali kepada asal manusiawi.
Manusia merupakan sebaik-baik kejadian tetapi manusia juga boleh menjadi seburuk-buruk kejadian akibat daripada tingkah laku, sikap, dan perbuatan terhadap orang lain. Tidak ada manusia dalam kelompok haiwan tetapi terdapatnya haiwan dalam kelompok manusia. Renung-renungkanlah agar mendatang manfaat kepada kita. Oleh itu dalam usia yang terbatas ini, terasa usia yang dimiliki tidak sepanjang mana untuk mencari bekal bagi menghadapi pelayaran yang cukup panjang nanti.
Perjalanan yang jauh dengan bekal yang sedikit sudah tentu mengundang sengsara yang berpanjangan, apatah lagi dalam hidup ini kita tidak mencari bekal yang banyak hanya dengan alasan sibuk dan terlalu sibuk (barangkali aku juga). Oleh itu marilah kita sama-sama mengingati Allah dan berusaha untuk menjadi sebaik-baik hamba dengan usia yang ada, Insya-Allah.

Ciptaan Agung

Ciptaan Agung
Keindahan alam dan kekuasaan Yang Maha Esa - Senja di Langkawi

Musim Sekolah

Kunjungan tahun baru biasanya menjadikan ibu bapa sibuk bersiap sedia untuk menyediakan kelengkapan persekolahan anak-anak. Dalam menghadapi keadaan ekonomi yang tidak menentu, semestinya ibu bapa menghadapi tekanan kewangan apatah lagi bagi golongan yang tidak mempunyai pendapatan tetap. Tuntutan itu menjadikan ibu bapa terpaksa berkorban dan bekerja keras untuk memenuhi keperluan anak-anak. Barangkali bagi yang kurang berada mengharapkan anak-anak mengerti agar dapat menghargai pengorbanan ibu bapa dan yang benar-benar mampu diberikan ialah pelajaran untuk menjamin masa depan. Oleh itu anak-anak perlu insaf agar tidak mengsia-siakan pengorbanan ibu bapa.
Dalam menghitung perbelanjaan persekolahan anak-anak, ibu dan ayah akan melakukan apa-apa sahaja asalkan kelengkapan anak-anak dapat disediakan. Mak ayah yang mempunyai bilangan zuriat yang ramai semestinya terpaksa menanggung lebih jumlah perbelanjaan yang diperlukan. Bayangkan sekiranya mempunyai 7 atau 8 atau 9 orang anak, dan paling kurang 5 atau 6 anak sudah bersekolah. Dianggarkan seorang anak akan menggunakan perbelajaan untuk baju, seluar, stokin, kasut, beg, buku, dan bayaran tambahan persekolahan (dulu yuran, sekarang ni ubah nama saja, konsepnya sama) dalam lingkungan RM300. Banyak yang perlu disediakan apabila musim persekolahan bermula.

Alam untuk direnung

Alam untuk direnung
Hidup memerlukan renungan