Tengah hari itu terasa bahang menyambar muka Cikgu Em. Mukanya benar-benar tarasa membakar. Ketika berjalan balik ke bilik mindanya bersoal jawab sendirian. Banyak soalan yang terbit dimindanya menyalahkan diri sendiri. Banyak juga perkataan yang sepatutnya, sepatutnya, agh…..
Dia meletakkan punggung ke kerusi yang berwarna merah jambu itu. Mejanya sedia semak. Semalam ada rakan guru yang meninggalkan nota agar mengemaskan meja bimbang kalau-kalau tikus mebiak di situ. Cikgu Em menyambut dengan senyum. Bergurau perkara biasa. Sebenarnya memang betul, mejanya sesungguh semak, namun sesuatu yang dicari masih mudah dijumpai (antara helah bela diri).
“Macam mana keputusan hari ini?” Cikgu Em tersenyum tawar. “Ada kualiti tapi kuantiti kurang,” jelas Cikgu Em kepada Cikgu Dan. Sebetulnya Cikgu Em baru balik dari bilik Guru Kanan Tingkatan 6, melihat keputusan STPM 2011. Analisis juga sedang disediakan oleh Cikgu Inah. “Semua subjek menurun peratusnya kecuali Sejarah yang tak berubah. Tapi aku frust juga, dua orang boleh dapat 3A1B, dan yang B tu paper aku.” Cikgu Em meluahkan perasaan yang terbuku di hati. Cikgu Dan hanya memerhati sahaja.
“Tak apa nanti cikgu boleh jawab masa post mortem nanti,” sampuk Izul yang merupakan Pembantu Operasi atau ringkasnya PO. “Tu lah, nak jawab apa nanti dalam bedah siasat tu,” Cikgu Em menggunakan Bahasa Melayu dalam istilah post mortem itu. “Nanti boleh bedah siasat cikgu dia sama,” sampuk pula Cikgu Dan. “Betullah, nanti cikgu paper tu pun kena bedah juga,baru dia tau” Cikgu Em menyambung ayat tersebut. Mereka ketawa sama-sama.
Cikgu Em dicengkam rasa sedih dan bersalah. Bersalah kepada pelajar-pelajar itu kerana tidak terdaya membantu mereka mendapat 4A. Bersalah kepada sekolah kerana tidak mampu membantu melonjakkan nama sekolah. Bersalah kerana gagal mecipta rekod untuk pelajar mencapai 4A untuk kali pertama. Bersalah kerana tidak mampu membantu mata pelajaran yang diajar mencapai peratus yang lebih baik. Agh….. stress tahap tinggi ni. Hakikatnya, cikgu tidak mendapat apa-apa, cuma kepuasan atau kekecewaan. Anak didik berjaya, cikgu tumpang gembira, anak didik gagal, cikgu tumpang kecewa.
Dalam bahang yang membakar itu, Cikgu Em pulang ke rumah. Seleranya hilang. Digagahi juga nasi yang disuap itu ditelan. “Sedap juga,” hatinya bermonolog. Masak lemak udang dengan belimbing buluh. Fuhh… Walaupun seleranya hilang, tambah juga nasi ke dalam pinggannya. Di luar masih panas tetapi sudah berkumpul awan hitam di sebelah utara. Makin tebal dan mengarah ke selatan. Cikgu Em membuka tingkap melihat awan-awan hitam yang semakin menebal. Angin menerpa ke wajahnya. Masih terasa bahang panas itu. Mahu sahaja dia membaringkan badannya tetapi terasa perutnya masih sendat (walaupun tak selera). Dia membelek majalah yang ada di sisi. Keputusan peperiksaan tadi masih bersarang di kepalanya. “Tak patut sungguh,” hatinya terus bermonolog.
Pemikirannya penuh dengan kecewa dan rasa bersalah tapi hatinya tiba-tiba menjadi sarat, sesarat awan hujan yang menghitam itu. Bila-bila masa sahaja hujan akan mencurah. Hatinya juga sarat tapi bila lagi dia harus meluahkan? Antara merenung rasa kecewa, dan bersalah, Cikgu Em hilang ke alam lena. Sesedarnya, hujan mencurah dengan lebat. Tempias manik-manik kecil ke muka itu yang mengejutkan Cikgu Em. Ingatan kekecewaan kembali dan secepat itu juga terlintas nama buah hatinya. Mahu sahaja dia terus menghubungi dan berkongsi kekecewaan itu dengan segera, namun ditangguh dahulu.
Harapannya, tahun ini mesti usaha lebih lagi. Moga terus tekun menjadi guru, Cikgu Em. Moga anak-anak murid terus mencipta kejayaan. Dia cuba untuk senyum sendiri. Perutnya kembali terasa lapar. “Inilah untungnya kalau stress, boleh makan kerap,” Cikgu Em bermonolog. Dia bingkas bangun dan terus ke dapur. Di luar hujan masih mencurah dengan lebat.
Dia meletakkan punggung ke kerusi yang berwarna merah jambu itu. Mejanya sedia semak. Semalam ada rakan guru yang meninggalkan nota agar mengemaskan meja bimbang kalau-kalau tikus mebiak di situ. Cikgu Em menyambut dengan senyum. Bergurau perkara biasa. Sebenarnya memang betul, mejanya sesungguh semak, namun sesuatu yang dicari masih mudah dijumpai (antara helah bela diri).
“Macam mana keputusan hari ini?” Cikgu Em tersenyum tawar. “Ada kualiti tapi kuantiti kurang,” jelas Cikgu Em kepada Cikgu Dan. Sebetulnya Cikgu Em baru balik dari bilik Guru Kanan Tingkatan 6, melihat keputusan STPM 2011. Analisis juga sedang disediakan oleh Cikgu Inah. “Semua subjek menurun peratusnya kecuali Sejarah yang tak berubah. Tapi aku frust juga, dua orang boleh dapat 3A1B, dan yang B tu paper aku.” Cikgu Em meluahkan perasaan yang terbuku di hati. Cikgu Dan hanya memerhati sahaja.
“Tak apa nanti cikgu boleh jawab masa post mortem nanti,” sampuk Izul yang merupakan Pembantu Operasi atau ringkasnya PO. “Tu lah, nak jawab apa nanti dalam bedah siasat tu,” Cikgu Em menggunakan Bahasa Melayu dalam istilah post mortem itu. “Nanti boleh bedah siasat cikgu dia sama,” sampuk pula Cikgu Dan. “Betullah, nanti cikgu paper tu pun kena bedah juga,baru dia tau” Cikgu Em menyambung ayat tersebut. Mereka ketawa sama-sama.
Cikgu Em dicengkam rasa sedih dan bersalah. Bersalah kepada pelajar-pelajar itu kerana tidak terdaya membantu mereka mendapat 4A. Bersalah kepada sekolah kerana tidak mampu membantu melonjakkan nama sekolah. Bersalah kerana gagal mecipta rekod untuk pelajar mencapai 4A untuk kali pertama. Bersalah kerana tidak mampu membantu mata pelajaran yang diajar mencapai peratus yang lebih baik. Agh….. stress tahap tinggi ni. Hakikatnya, cikgu tidak mendapat apa-apa, cuma kepuasan atau kekecewaan. Anak didik berjaya, cikgu tumpang gembira, anak didik gagal, cikgu tumpang kecewa.
Dalam bahang yang membakar itu, Cikgu Em pulang ke rumah. Seleranya hilang. Digagahi juga nasi yang disuap itu ditelan. “Sedap juga,” hatinya bermonolog. Masak lemak udang dengan belimbing buluh. Fuhh… Walaupun seleranya hilang, tambah juga nasi ke dalam pinggannya. Di luar masih panas tetapi sudah berkumpul awan hitam di sebelah utara. Makin tebal dan mengarah ke selatan. Cikgu Em membuka tingkap melihat awan-awan hitam yang semakin menebal. Angin menerpa ke wajahnya. Masih terasa bahang panas itu. Mahu sahaja dia membaringkan badannya tetapi terasa perutnya masih sendat (walaupun tak selera). Dia membelek majalah yang ada di sisi. Keputusan peperiksaan tadi masih bersarang di kepalanya. “Tak patut sungguh,” hatinya terus bermonolog.
Pemikirannya penuh dengan kecewa dan rasa bersalah tapi hatinya tiba-tiba menjadi sarat, sesarat awan hujan yang menghitam itu. Bila-bila masa sahaja hujan akan mencurah. Hatinya juga sarat tapi bila lagi dia harus meluahkan? Antara merenung rasa kecewa, dan bersalah, Cikgu Em hilang ke alam lena. Sesedarnya, hujan mencurah dengan lebat. Tempias manik-manik kecil ke muka itu yang mengejutkan Cikgu Em. Ingatan kekecewaan kembali dan secepat itu juga terlintas nama buah hatinya. Mahu sahaja dia terus menghubungi dan berkongsi kekecewaan itu dengan segera, namun ditangguh dahulu.
Harapannya, tahun ini mesti usaha lebih lagi. Moga terus tekun menjadi guru, Cikgu Em. Moga anak-anak murid terus mencipta kejayaan. Dia cuba untuk senyum sendiri. Perutnya kembali terasa lapar. “Inilah untungnya kalau stress, boleh makan kerap,” Cikgu Em bermonolog. Dia bingkas bangun dan terus ke dapur. Di luar hujan masih mencurah dengan lebat.
No comments:
Post a Comment